diumenge, 28 de gener de 2007

Reflexions sobre un gran invent.

Algú s'ha posat a pensar que seria de la humanitat sense el gran invent de la bicicleta . Una eina , un estri , una màquina , una cosa , un vehicle , una joguina , un aparell , etc ... , que seria de nosaltres si allà per l'any 1818 el senyor Karl von Drais no hagués inventat la Draisina , un aparell de fusta que tenia un manillar a la roda del davant per poder canviar la direcció , més endavant al 1861 el senyor E.Michaux va construir el velocípede , que ja portava els pedals a la roda del davant, acoblats a dues bieles muntades directament a aquesta roda . Després cap l'any 1839 apareix la Macmillan a Escòcia , aquest escocès va fer 226 km , anar i tornar a Glasgow.

A partir d'aquest invent , després també van sorgir les motocicletes , però aquesta màquina aquí no toca.

Mica en mica aquestes màquines van anar evolucionant , passant per detractors i per defensors , com en els temps actuals. A l'arribada dels vehicles a motor van quedar una mica arraconades , però la bicicleta va continuar endavant , evolucionant amb les formes i amb els típus de materials , primer de fusta , després de ferro , alumini , carboni , etc ...

Però aquest invent seria ben poca cosa sense moltíssima gent : Sense els senyors John B. Dunlop i Edouard Michelin que per allà els anys 1888-1891 , un a Anglaterra i l'altre a França inventessin el pneumàtic d'aire , sense Brooks pel seient de cuir i molles , sense Columbus fabricant del quadres , sense Màvic per les llantes , sense Campagnolo pels componens , sense els japonesos de Sountur i el gran Shimano que s'ha fet l'amo i sense un llarc etc ... de fabricants que van creure i creuen en aquest invent .

Sense els germans Olivier , organitzadors de la primera cursa l'any 1868 a París . Sense les primeres organitzacions , al 1892 es crea la International Cyclist Association, amb seu a Londres i la Union vélocipédique de France a París. Sense el Tour de France que a l'any 1903 inicia el seu rodatge , sense el Giro d'Italia al 1909 , sense la Volta a Catalunya al 1911 , sense la Vuelta a Espanya , molt més tard , a l'any 1935 ideada per Joan Pujol.

Sense la gent que practica aquest esport , per competir o no . Sense els organitzadors de curses que no poden cobrar entrada , sense la multitud que va a les cunetes de les carreteres a veure passar als seus ídols , sense els botiguers i mecànics que han passat temps difícils . Sense la gent que desde dintre de les administracions públiques creu en els carrils bici i en els aparcaments públics a les ciutats . Sense les escoles de ciclisme per nens i nenes. Sense les revistes i diaris especialitzats que l'han promocionat.

Sense Mike Sinyard , C. Kelly i G. Fisher pioners a California (Estats Units) per les seves bicis de muntanya BTT fa més de 25 anys. Sense la canalla que demana la seva primera bici als Reis Mags . Sense la gent que ens ha deixat tant en la competició o passejant amb la seva màquina .Sense els clubs ciclistes dels nostres pobles i ciutats . Sense els llunàtics que carreguen la bici de bosses i marxen a fer la volta al món , o el camino de Santiago , o la transpirenàica , o la volta a la seva comarca . Sense les persones que carreguen la bici al cotxe a les 6 del matí d'un diumenge i marxen a fer pedalades populars, marxes cicloturistes o competicions , en definitiva sense la gent que pel motiu que sigui té la bicicleta aprop seu o a dintre del cap.

Les bicicletes apart dels tipus de materials de construcció, han evolucionat en les seves formes , adaptant-se a les nostres necessitats , tipus de persones , modalitats i terrenys .

Tenim bicis per nens , de passeig , de muntanya , de competició , híbrides , tàndem , de ciutat , plegables , de triatló , de cicloturisme , de contra-rellotge , de ciclo-cros , de descens , per la neu , les "playeras" , de trial , de bmx , de ciclisme indoor , de pista , etc ...

Tenim que pensar que milions de persones al món la fan servir per anar a la feina , per passejar , per competir , per transportar , per viatjar. No hi ha una sensació millor que viatjar o desplaçar-se amb bicicleta , té la velocitat adequada per poder observar el paisatge , els pobles , per poder parlar , per descobrir indrets inimaginables .

La pregunta seria : Què té la bicicleta ? , què ens dona ?

La resposta , penso jo que seria :

Poder gaudir de la LLIBERTAT .