diumenge, 22 de febrer de 2009

Campanya 1'5 m

Avui diumenge 22 aprofitant la sortida del 67è Memorial Joaquim Sabaté Dausa organitzat per la Unió Ciclista de l’Hospitalet s'ha realitzat una bicicletada pels carrers de l’Hospitalet per començar la campanya del Servei Català de Trànsit (SCT) , en col·laboració amb la Federació Catalana de Ciclisme i de la Coordinadora Catalana d'Usuaris de la Bicicleta (CCUB), per recordar als conductors que per avançar una persona ciclista en carretera cal respectar una distància lateral de seguretat obligatòria d’un metre i mig, tal com estableix el Reglament general de circulació.

Deixar 1,5 metres al avançar a un ciclista no es una recomanació es una obligació i el seu incompliment representa un perill important per els ciclistes, aquesta infracció de caràcter greu esta sancionada amb la pèrdua de 4 punts del carnet de conduir.

No sols s’ha de respectar aquesta distancia si no que s’ha d’envair el proper carril tal com es fa per avançar a un altre automòbil. L’avançament no es pot realitzar si en l’altre sentit circulen vehicles o ciclistes.

A diferencia de l’avançament a un altre vehicle a motor en que s’ha de augmentar la velocitat, per avançar correctament a un ciclista hem de moderar la velocitat, no cal accelerar per avançar a un vehicle que circula més lentament.

Totes aquestes mesures que poden semblar estranyes i no tenir cap mena de sentit, però hem de saber que els vehicles a motor provoquen unes turbulències a l’aire que provoquen si no respectem aquesta distancia mínima d1.5 metres que el nostre vehicle xucli a el ciclista, no ens adonem d’aquesta situació tancats dins de l’automòbil, però es molt fàcil trobar nos a un ciclista entre les rodes del nostre automòbil si no respectem aquesta distancia lateral de seguretat.

Molts accidents de ciclistes son produïts per l’incompliment sistemàtic d’aquesta normativa greu, molts ciclistes morts han estat arrollats per no respectar els 1,5 metres.

Les administracions no acostumen a controlar el compliment d’aquesta norma ni fan prou difusió de l’obligació d’avançar correctament a els ciclistes.

La Coordinadora Catalana d’Usuaris de la Bicicleta amb l’anim d’educar a els conductors de vehicles de motor i evitar accidents produïts potser per la falta d’informació, engega una campanya per que els club ciclistes, incorporin a els seus “maillots” un logotip que adverteix a els conductors de vehicles a motor de l’obligació de respectar el metre i mig.

Conductor de vehicle a motor: circular darrere d’una bicicleta no és símbol d’inferioritat, és símbol de respecte i educació. Perdre uns segons, o perdre 4 punts per avançar inadequadament a un ciclista?

Conductor de vehicle a motor: el temps i els punts es poden recuperar, la vida no.
En un avançament incorrecte a un ciclista amb massa facilitat, i fins i tot sense tocar-lo, pots llevar-li la vida.