dilluns, 24 de gener del 2011

No te n'aniràs a dormir sense saber una cosa més !!

Quant tenim una bicicleta a les nostres mans o entre cames, a vegades ens oblidem que darrera d'ella hi ha un treball important de soldadures per unir els tubs del quadre. Evidentment no estic parlant de bicicletes de carboni, les darreres, estic parlant de quadres construïts amb tubs d'acer, titani i alumini.
He rebut via mail un treball acurat sobre les soldadures i materials del company Josep Franco, que penso que és bo publicar-lo pel coneixement de la resta dels ciclistes, compartir informació i fer un petit homenatge a molts artesans i fabricants de quadres. Sense ells el ciclisme i les bicicletes no existirien.

En Josep diu:

Com diuen que més val una imatge que mil paraules, aquí teniu l'explicació de les diferents soldadures de quadres de bici amb fotos.

Foto 1-La clàssica soldadura de CrMo es amb ràcords, en la que els tubs es posen dins del ràcord i es solden escalfant a una temperatura precisa que no degradi el material, la aportació, que habitualment es llautó, penetra per capil·laritat. El ràcord ja te els graus d'inclinació i no permet modificar els angles. Les formes dels ràcords semblen aparentment un caprici, però tenen varies funcions; augmentar la superfície de soldadura, veure si la soldadura a penetrat bé, dissipar l’escalfor i no crear una línia recta que facilitaria una zona de trencament.
Els quadres de les fotos son actuals i fets per constructors artesans.



Foto 2-La soldadura a tope, tub contra tub es la que es fa actualment i es diu TIG. Si el mecanitzat dels tub es precís i les zones a soldar estan en contacte, en el CrMo o Titani no cal posar material d'aportació o ben poc, es fonen les zones en contacte quedant soldades entre elles i si les soldadures estan ben fetes no cal ni polir.
El quadres de les fotos son de titani.



Foto 3-Els quadres d'alumini també es solden amb TIG però al ser un material més "tou" s'ha de posar més material d'aportació, quedant una soldadura més basta. Alguns constructors de quadres, com ara Klein, poleixen les soldadures i d'altres no. Polir porta més feina que la construcció del propi quadre i debilita la soldadura però queda molt bonic.
A les fotos hi ha de tot, soldadures vistes pintades i sense, polides i sense polir.



Foto 4-El CrMo també es pot soldar a tope sense utilitzar racords però s'ha de fer com amb l'alumini, posar molt material d'aportació per augmentar la superfície de soldadura.
A les fotos es pot veure que si es fa bé queda un bon acabat. La blava es aquest tipus de soldadura i pintada, la verda es TIG pintada.
Tots hem vist que hi ha un model de Brompton soldat amb aquest mètode i sense pintar.
El que em va fer el meu tàndem de carretera (foto 5) no tenia el ràcord del selló davanter específic per tàndem i va utilitzar un de normal, si us hi fixeu, el tub que ve de la direcció esta soldat amb ràcord i el que va al darrera a tope.


3 comentaris:

CICLISMO NINJA ha dit...

Si,a mi también me lo envió Franco y francamente (he hecho un chiste) las fotografias y las expliaciones son muy-muy interesantes, con frecuencia y con el carbono se ha perdido este arte, hay racores increibles, las soldaduras ¿sabíais que para corta el titanio se utiliza una "sierra" de agua?

Nello69 ha dit...

Muy interesante... y sabíais que el titanio se suelda en cámara de vacío?? para no oxidar el baño de soldadura no puede haber contacto con el aire...

Rodacorriols ha dit...

Bona feina del Franco, molt interesant i gracies per compartir-lo. A veure si hi ha proxims capítols.

Salut